Vi har alltid för avsikt att lösa din reklamation så snabbt och smidigt som möjligt. Vi ansvarar för att våra kunder ska få felfria prylar vid leverans och att prylarna fungerar. 

Vi ansvarar inte för skador som orsakats av felaktig hantering, ovarsamhet från dig eller förslitningskador.

Hanteringstiden vid reklamation är normalt 1-4 veckor.

Vid reklamation ber vi er fylla i vårt mailformulär nedan.

En reklamation går även att göra i vår butik på Lundavägen 56 i Malmö.      

Transportskador

Om en produkt från Sportfiskegiganten skadas i transport, oavsett om skadan är väl synlig eller dold, skall detta anmälas omgående till DHL och även direkt meddela oss på Info@sportfiskegiganten.se En synlig skada ska reklameras samma dag. En dold skada ska reklameras inom 7 arbetsdagar. Spara alla produkter och emballage så att DHL kan se över detta vid behov. Eventuellt behöver du skicka foton på det skadade godset/emballaget. Vi på Sportfiskegiganten ansvarar givetvis för att försändelsen har paketerats på rätt sätt.

Om varan/varornas emballage har en synlig skada är det viktigt att du ber utlämningsstället eller chauffören att dokumentera den. All reklamation måste dock till DHL, detta kan du meddela via telefon, e-post eller registrering på DHLs hemsida.

Kontaktuppgifter till DHL

Telefon: 0771 345 345

Webb: https://www.logistics.dhl/se-sv/home/vara-divisioner/frakt/kontakta-oss/kundserviceforfragan.html

Anmäla din skada gällande skada i samband med frakthantering: https://www.logistics.dhl/se-sv/home/vara-divisioner/frakt/kundservice/sa-har-forbereder-du-ett-krav.html

 

Viktigt att uppge vid anmälan

Sädningsnummret som skall bestå av 10st siffror. DHL kräver att du ger en så detaljerad beskrivning som möjligt, hur skadan yttrar sig. Värdet på godset, kan bestå av hela goset eller delar av godset. Skulle det uppkomma reperationskostnader så behövs detta anmärkas. DHL behöver även veta om skadan syntes direkt eller om denna uppkom senare. 

När DHL mottagit din reklamation skickas en bekräftelse med ärendenummer. Sker reklamationen via telefon, så skickas bekräftelsen med post. Reklamerar du via e-post, så får du bekräftelsen via e-post. Reklamerar via DHL hemsida så syns den direkt på skärmen. Behöver DHL mer information från dig, till exempel kvitton, fakturaunderlag eller foton på produkt eller emballage, så kommer detta efterfrågas. DHL återkommer till dig så snart som möjligt med svar på om reklamationen gått igenom. För gods som saknas vid inrikes transport har DHL upp till 30 dagar på sig att hitta det. Reklamation av utrikespaket tar upp till 60 dagar innan den är klar.

Är hela eller delar av godset skadat så ersätts du med ett belopp som motsvarar värdeminskningen. DHL ersätter enbart styrkta skador, det vill säga inte indirekta kostnader.

Viktigt att tänka på innan reklamation:

Reklamation av fiskerulle

Fiskerullar får ta en hel del stryk och får ibland utstå en hel del belastning. Precis som vilken "mekanisk" utrustning som helst som används ofta och i hårda miljöer, så krävs det att man tar hand om sin rulle. Rullen ska rengöras väl och servas regelbundet. Man måste smörja enligt tillverkarens instruktioner, skölja av i sötvatten efter varje pass man fiskat i havet. Salt är ofta den största orsaken till att rullen börjar strula eftersom salt är frätande, många rullar tål inte saltvatten under en längre tid. Genom att bara sköja av sin rulle och smörja med jämna mellanrum ökar livslängden drastiskt. Fiske med tunga beten sliter på rullar och slitage kommer att uppstå vilket leder till att delar i rullen behöver bytas ut, detta täcks inte av garantin. Innan reklamation av en fiskerulle pga. missljud så bör du testa att serva rullen först - olja och fetta - rengör. Vet du med dig att du fiskar mycket i saltvatten och inte sköljer din rulle ordentligt så har det med största sannolik med saltet att göra. Detta är inget som täcks av garantin, däremot kan vi hjälpa dig att skicka rullen på service mot en servicekostnad, priset beror på felet och vad som måste bytas ut på rullen. Ofta är det lagren som rostar eller slits ut.

Reklamation av fiskespö

Ett fiskespö är i regel ömtåligt, det gäller att man hanterar sina spön mycket varsamt. Klämskador, slag/stöt mot klingan eller ej ordentligt ihopsatta spödelar skadar spöt och räknas som handhavande fel som ej kan reklameras. Skadade toppöglor beror oftast på att fiskedraget eller tafsen vevats in för långt. Ett spö är som sagt känsligt, det är långt ifrån oförstörbart så bottennapp som rycks loss för hårt med hjälp av spöt kan resultera i att spöt går av, det är inte en reklamation. De linor vi använder idag (flätade linor eller sk. superlinor) är oftast betydligt starkare än spöt vilket resulterar i att spöt går av före linan vid för hård ansträngning. Så var rädd om ditt spö - förvara i fodral eller gärna i spötub. På finare odelade spön rekommenderar vi sk. rod socks/spöstrumpor.

Vid reklamation av ett fiskespö ska du ta en närbild av skadan samt en bild på hela spöt vilket är ett krav från leverantören som sedan bedömmer skadan. I vissa fall kräver leverantören att få se spöbrottet för att bedöma skadan och vid dessa fall kommer du få såga av spöt 10 cm vid varje sida av spöbrottet och skicka till oss.

Reklamation av fiskedrag/bete

Ett fiskedrag klarar rätt mycket stryk av fisken men ett kast in i en sten kan bli för mycket. Är betet tex tillverkat i plast kan betet spricka och kan börja ta in vatten. Detta är inte en reklamation utan ett handhavande fel. En jigg/gummibete som går sönder mot en gäddtand kan heller inte reklameras, gäddan har vassa tänder och har man otur så tål jiggen bara en fisk.

Gratis frakt

Gratis frakt när du handlar för över 500 kr

Returer

Hanteringstiden vid reklamation är normalt 1-4 veckor.

Bra support

Kontakta oss på 040-18 88 78 

Säkra betalningar

Klarna betalning